
 
 

 
 

 

 

 

THIRD SECTION 

 

 

 

 

 

 

 

 

CASE OF NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA 

 

(Application no. 45083/06) 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

 

 

 

 

STRASBOURG 

 

3 October 2017 

 

 

 

 

 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 

Convention. It may be subject to editorial revision. 





 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 1 

In the case of Novaya Gazeta and Milashina v. Russia, 

The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Branko Lubarda, President, 

 Luis López Guerra, 

 Helen Keller, 

 Dmitry Dedov, 

 Pere Pastor Vilanova, 

 Alena Poláčková, 

 Georgios A. Serghides, judges, 

and Stephen Phillips, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 5 September 2017, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 45083/06) against the 

Russian Federation lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by ANO “Redaktsionno-Izdatelskiy Dom ‘Novaya 

Gazeta’”, a legal entity incorporated under Russian law (“the applicant 

company”), and by Ms Yelena Valeryevna Milashina, a Russian national 

(“the second applicant”), on 15 September 2006. 

2.  The applicants were represented by Mr B. Kozheurov, a lawyer 

practising in Moscow. The Russian Government ("the Government") were 

represented initially by Mr G. Matyushkin, the Representative of the 

Russian Federation to the European Court of Human Rights, and then by his 

successor in that office, Mr M. Galperin. 

3.  The applicants alleged a violation of their right to freedom of 

expression. 

4.  On 8 July 2013 the application was communicated to the 

Government. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The applicant company, an editorial and publishing house registered 

in Moscow, edits and publishes a national newspaper with a circulation of 



2 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 

500,000, the Novaya Gazeta (“the newspaper”). The second applicant was 

born in 1977 and lives in Moscow. 

A.  Background information 

6.  At 11.30 a.m. on 12 August 2000 K-141 Kursk, a nuclear cruise 

missile submarine of the Russian Navy (“the Kursk”), while in the Barents 

Sea on a naval training exercise, sank as a result of explosions on board. 

Most of the crew died within minutes of the explosions. However, 

twenty-three crew members (of the 118 aboard) survived the explosions and 

gathered in a stern compartment. They wrote a note to report the events. All 

of these twenty-three men died on board the Kursk before the arrival of a 

rescue team. 

7.  The Chief Military Prosecutor’s Office launched an official 

investigation into the accident under Article 263 § 3 of the Russian Criminal 

Code (a provision on “a breach of safety procedures while using a means of 

transportation which causes the death of two or more persons by 

negligence”) in case no. 29/00/0016-00 (“the investigation”). 

8.  On 22 July 2002 the Chief Military Prosecutor’s Office terminated the 

investigation for lack of evidence of a crime. 

9.  On 30 December 2002 B.K., counsel for the relatives of the deceased 

members of the Kursk crew, challenged the decision to terminate the 

investigation before the Chief Military Prosecutor. On 4 January 2003 his 

complaint was dismissed. B.K. challenged both decisions in court. 

10.  On 21 April 2004 the Military Court of the Moscow Garrison 

confirmed the decision of 22 July 2002. On 29 June 2004 the Appeal 

Tribunal of the Military Court of the Moscow Garrison upheld the judgment 

on appeal. 

11.  Between 2000 and 2005 the applicant company published in the 

newspaper a number of articles written by the second applicant covering the 

Kursk catastrophe and the investigation into it. 

B.  Impugned articles 

1.  First article 

12.  In late 2004 B.K. lodged an application before the Court on behalf of 

R.K., the father of D.K., lieutenant-captain of the Kursk, alleging a violation 

of D.K.’s right to life. 

13.  On 24 January 2005, in issue no. 5 of 24-26 January 2005, the 

newspaper published an article written by the second applicant entitled “The 

Kursk case is now before the European Court” (“‘Дело ‘Курска’ - в 

Европейском суде” – “the first article”). 



 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 3 

14.  The first article reported that R.K. had lodged an application before 

the Court alleging a violation of Article 2 of the Convention. It described 

D.K. as the person who had written the note stating that twenty-three men 

had survived the explosions and had been waiting for rescue in the stern 

compartment. The note had been discovered in October 2000. According to 

the first article, the note refuted the official version that all crew members 

had died as a result of the explosions. The first article stated that after the 

Kursk had sunk a series of knocks making an SOS signal in Morse code had 

been audible from the stern part of the submarine. Russian officials, 

including the then Prosecutor General, V.U., had refused to consider those 

knocks a plea for rescue, and had established that the noise had originated 

outside the stern part of the submarine. R.K. had unsuccessfully tried to 

prove in courts that the omission to consider the knocks an SOS signal 

amounted to an abuse of public office (“должностное преступление”). 

His complaints had been rejected by the Moscow Garrison Military Court 

and the Moscow Circuit Military Court. In particular, the first article read as 

follows: 

“R.K., the father of D.K., and his counsel B.K. have repeatedly tried to prove in 

Russian courts that this [failure to characterise the noise as an SOS signal] is absurd 

and [constitutes] an abuse of public office, the purpose of which is to help the Navy 

officers escape criminal responsibility. 

The abuse of public office, according to the claimants, was perpetrated not only by 

investigators of the Chief Military Prosecutor’s Office, but also by experts, V.K. and 

S.K. The reports by those two military officials (V.K. is the chief forensic expert of 

the Ministry of Defence, S.K. is the chief navigating officer of the Russian Navy) 

were relied upon by the investigators, headed by A.E. and V.U., who terminated the 

criminal case in relation to the Kursk catastrophe and delivered a decision refusing to 

prosecute eleven officers of the Northern Fleet.” 

2.  Second article 

15.  On 27 January 2005, in issue no. 6 of 27-30 January 2005, the 

newspaper published another article by the second applicant entitled “The 

prosecutor’s office is worried about the prospect of the Kursk case being 

examined by the European Court. All reasonable offers welcome?” 

(“Перспективы Европейского суда по ‘делу “Курска”’ взволновали 

прокуратуру. Торг уместен?” – “the second article”). The second article 

described State officials’ reaction to R.K.’s lodging the application. It 

reported that the Leningrad Military Circuit prosecutor had tried to persuade 

R.K. that his counsel had lodged the application exclusively for the 

purposes of self-promotion. B.K. had reportedly stated that his client had 

been willing to cooperate with the prosecutors, and had implied that R.K. 

had received an offer to have the official investigation reopened in exchange 

for the withdrawal of his application to the Court. In particular, the second 

article read as follows: 



4 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 

“B.K., counsel who represents the forty-seven families of the deceased crew 

members, has also confirmed that the application before the European Court was the 

last resort. There was no other prospect of success for the Kursk case in Russia, owing 

to the position adopted by V.U., the Prosecutor General, and A.S., the Chief Military 

Prosecutor. Apparently, those two officials took a decision to help the officers in 

command of the Northern Fleet escape criminal responsibility and to terminate the 

investigation. (B.K. has written about this in his book ‘It has sunk ... The truth about 

the Kursk hidden by Prosecutor General U.’).” 

C.  Defamation proceedings 

16.  After the publication of the two articles, V.K., the chief forensic 

expert of the Russian Ministry of Defence, A.E., the head of an investigative 

group within the Chief Military Prosecutor’s Office in charge of the Kursk 

investigation, A.S., the Chief Military Prosecutor of Russia, and the Chief 

Military Prosecutor’s Office of Russia as a legal entity lodged civil actions 

for defamation against the applicants with the Basmannyy District Court of 

Moscow (“the District Court”). Each claimant sought compensation for 

non-pecuniary damage and the retraction of certain statements appearing in 

the articles. 

17.  V.K. sought the retraction of the following statement: 

“... this is ... an abuse of public office, the purpose of which is to help the Navy 

officers escape criminal responsibility. The abuse of public office ... was perpetrated 

not only by investigators of the Chief Military Prosecutor’s Office, but also by 

experts ...” 

18.  A.E. insisted that his reputation as the head of the investigative 

group in charge of the Kursk case had been tarnished by the following text: 

“... this is ... an abuse of public office, the purpose of which is to help the Navy 

officers escape criminal responsibility. The abuse of public office ... was perpetrated 

not only by investigators of the Chief Military Prosecutor’s Office, but also by 

experts ...” 

19.  The Chief Military Prosecutor’s Office and its head, A.S., sought to 

have the following parts of the articles retracted: 

“... this is ... an abuse of public office, the purpose of which is to help the Navy 

officers escape criminal responsibility. The abuse of public office ... was perpetrated 

not only by investigators of the Chief Military Prosecutor’s Office, but also by 

experts ...” 

“There was no other prospect of success for the Kursk case in Russia, owing to the 

position adopted by V.U., the Prosecutor General, and A.S., the Chief Military 

Prosecutor. Apparently, those two officials took a decision to help the officers in 

command of the Northern Fleet escape criminal responsibility and to terminate the 

investigation.” 

20.  On 3 March and 7 July 2005 the District Court joined the 

proceedings instituted by V.K., A.E., A.S. and the Chief Military 

Prosecutor’s Office. 



 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 5 

21.  On 11 April 2005 an expert linguist of the Russian Language 

Institute of the Russian Academy of Sciences, at the applicant company’s 

request, delivered an expert report on the impugned articles. The expert 

concluded that it was possible to perceive the texts as the reported opinions 

of R.K. and B.K., and not those of the journalist. 

22.  On 7 December 2005 the District Court decided the case. It found 

that it had been established that the newspaper had indeed disseminated 

information concerning the claimants. It further found that the information 

in question was damaging to the claimants’ reputation for the following 

reasons. The allegations that investigators and experts had tried to help the 

Navy officers escape criminal responsibility had suggested that these 

officials had lacked the requisite impartiality when performing their duties. 

The District Court found the expression “to help escape criminal 

responsibility” defamatory, as it contained an allegation of criminal 

conduct. The applicants had failed to provide evidence that the claimants 

had committed a crime. The District Court dismissed as unsubstantiated the 

applicants’ reference to the fact that the second article had merely 

reproduced B.K.’s position as reflected in his book. Furthermore, the 

District Court reasoned that the applicants had been under an obligation to 

verify the truthfulness of the information before publishing it. It dismissed 

the applicants’ assertion that the impugned statements amounted to value 

judgments. The District Court found in the claimants’ favour, ordered the 

retraction of the statements concerning the claimants’ involvement in an 

abuse of public office, and awarded each claimant 50,000 and 7,000 Russian 

roubles (RUB – approximately 1,470 and 205 euros (EUR)), to be paid by 

the applicant company and the second applicant respectively. To reimburse 

court fees, the applicant company was ordered to pay RUB 85 and the 

second applicant was ordered to pay RUB 15 to each claimant. 

23.  In so far as relevant, the District Court’s judgment read as follows: 

“... assessing the impugned statements, the court considers that they contain 

affirmations that V.K., A.E., A.S. and investigators of the Chief Military Prosecutor’s 

Office broke the Russian law which was in force and committed an abuse of public 

office, and that such statements tarnish the honour, dignity and business reputation of 

V.K., A.E., [and] A.S., as well as the business reputation of the Chief Military 

Prosecutor’s Office as an agency performing, in the name of the Russian Federation, 

State functions of supervision with regard to respect for the Constitution of Russia and 

laws in force within the Russian territory. 

... 

The defendants have failed to produce any evidence to prove the veracity of the 

disseminated statements that the claimants abused public office and adopted unlawful 

decisions. 

Looking into the defendant’s claim that the impugned articles reflect the opinion of 

... B.K., ... expressed in his complaint before the European Court and his book “It has 

sunk. The truth about the Kursk hidden by Prosecutor General U.”, the court finds as 

follows. 



6 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 

... page 170 of the book by B.K. ... contains the following text: “I think that the final 

decision not to find commanders of the Northern Navy criminally liable was taken by 

..., A.S. and ...” 

In view of the above, comparing the impugned statements of the article ... and the 

text of the book, the court considers that the meaning of the phrase “to take a decision 

not to find [somebody] criminally liable” is not equivalent to the phrase “to take a 

decision to help [somebody] escape criminal responsibility”. 

The complaint ... lodged by B.K. before the European Court ... does not contain 

statements alleging that the claimants committed an abuse of public office. 

Furthermore, the defendants’ arguments that ... the editorial department and the 

author of the articles are not the authors of [B.K.’s] statements cannot serve as 

grounds to absolve a mass media outlet and a journalist of responsibility, in view of 

the following. 

Under section 49 of ... the Mass Media Act, a journalist must verify the truthfulness 

of the information he communicates, and section 57 of the Act sets out an exhaustive 

list of grounds for absolving an editorial department, an editor-in-chief, or a journalist 

of responsibility for disseminating untruthful statements that tarnish the honour and 

dignity of individuals and organisations ... 

The court cannot accept as grounds to dismiss the [defamation] action the 

defendants’ arguments that the impugned statements are opinions, value judgments 

that could not be retracted under Article 152 of the Civil Code, for the following 

reasons. 

Under Article 17 of the Constitution, freedom of thought and expression, as well as 

the right to protect one’s honour and good name, are recognised and guaranteed ... At 

the same time, the realisation of the rights and freedoms of an individual and citizen 

should not breach the rights and freedoms of other citizens. 

In view of the Constitution’s provisions, freedom of thought and expression 

guaranteed by the Constitution should not serve as an instrument to violate the honour 

and dignity of others. 

Therefore, expression by a journalist of his opinion on any topic, or the publication 

of an opinion by another person does not give grounds to absolve [the journalist] of 

responsibility where damage has been unlawfully inflicted on the values protected by 

the Constitution and the Civil Code of Russia, [such as] honour, dignity and the 

business reputation of an individual.” 

24.  The applicants appealed, arguing in particular that the information 

contained in the impugned articles amounted to value judgments, and that 

the articles had reflected the opinions of R.K. and B.K., opinions expressed 

in the former’s application to the Court and the latter’s book. 

25.  On 16 March 2006 the Moscow City Court (“the City Court”) 

dismissed the appeal and upheld the District Court’s judgment in full. In 

particular, it reasoned “the defendants have not submitted evidence of the 

veracity of the disseminated statements, [while] the claimants have provided 

evidence proving that they did not commit the actions mentioned in the 

disseminated statements.” 

26.  The applicants also unsuccessfully applied for supervisory review. 



 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 7 

D.  Enforcement proceedings 

1.   V.K.’s claims 

27.  On 7 December 2005 the District Court issued two writs of 

execution against the applicant company in V.K’s favour. The first writ 

contained an order to publish a retraction, and the second one ordered the 

applicant company to pay V.K. RUB 50,085. 

28.  On 3 May 2006 the bailiffs’ service received the writs and 

commenced enforcement proceedings. 

29.  The newspaper published the retraction regarding V.K. in its issue of 

22-25 June 2006. 

30.  On 26 June 2006 the applicant company transferred RUB 50,085 to 

the bailiffs’ bank account to be paid to V.K. 

31.  On 27 June 2006 the bailiffs’ service terminated the enforcement 

proceedings against the applicant company in respect of the retraction. 

32.  On 28 June 2007 the second applicant transferred RUB 7,490 to the 

bailiffs’ bank account to be paid to V.K. 

2.  A.E.’s claims 

33.  On 12 February 2008 the bailiffs’ service initiated enforcement 

proceedings against the applicants on the basis of writs of execution in 

A.E.’s favour. They ordered the applicant company and the second 

applicant to pay RUB 50,085 and RUB 7,015 respectively. 

34.  On the same date the applicant company transferred to the bailiffs’ 

bank account RUB 50,085 on its own behalf and RUB 7,015 on behalf of 

the second applicant, to be paid to A.E. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

35.  Article 17 of the Constitution states that fundamental human rights 

and freedoms recognised and guaranteed in Russia are inalienable, and that 

their realisation shall not violate the human rights and freedoms of others. 

Article 29 of the Constitution guarantees freedom of thought and 

expression, together with freedom of the mass media. 

36.  Article 152 of the Civil Code provides that an individual may apply 

to a court with a request for the retraction of statements (сведения) that are 

damaging to his or her honour, dignity or professional reputation unless the 

person who has disseminated the statements proves them to be true. The 

aggrieved person may also claim compensation for loss and non-pecuniary 

damage sustained as a result of the dissemination of the statements. 

37.  Section 49 of Law N 2124-1 on Mass Media Outlets (“the Media 

Act”) of 27 December 1991, with amendments, lists the obligations of a 

journalist, and includes the obligation to verify the truthfulness of the 



8 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 

information he or she communicates. Section 57 of the Media Act lists 

grounds for absolving mass media outlets and journalists of responsibility 

for disseminating defamatory information in a number of situations: where 

the information has originated from an information agency, certain 

categories of public speakers, or press offices of State agencies; where the 

information has been copied from another mass media outlet verbatim; and 

where it has been contained in an obligatory communication or text not 

subject to editing. 

38.  Resolution no. 3 of the Plenary Supreme Court of 24 February 2005 

defines “untruthful statements” as allegations of facts or events which have 

not actually taken place at the time of the statements’ dissemination. 

Statements contained in court decisions, decisions by investigative bodies 

and other official documents amenable to appeal cannot be considered 

untruthful. Statements alleging that a person has broken the law, committed 

a dishonest act, behaved unethically or broken the rules of business etiquette 

tarnish that person’s honour, dignity and business reputation (section 7). 

Resolution no. 3 requires courts hearing defamation claims to distinguish 

between statements of fact, which can be checked for veracity, and value 

judgments, opinions and convictions, which are not actionable under Article 

152 of the Civil Code since they are an expression of the defendant’s 

subjective opinion and views and cannot be checked for veracity (section 9). 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

39.  The applicants complained that the judgments of the domestic courts 

of 7 December 2005 and 16 March 2006 had unduly restricted their right to 

freedom of expression guaranteed by Article 10 of the Convention, the 

relevant parts of which read as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. ... 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 



 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 9 

A.  The parties’ submissions 

1.  The Government 

40.  The Government admitted that there had been an interference with 

the applicants’ right to freedom of expression. They argued that such an 

interference had been lawful, necessary in a democratic society and 

proportionate to the legitimate aim of protecting the claimants’ reputation. 

41.  The domestic courts had based their judgments on the following. 

The impugned articles had implied that V.K., A.E. and A.S., as well as 

agents of the Chief Military Prosecutor’s Office, had committed a crime 

when staging a cover-up for officers of the Navy. Such allegations of 

criminal conduct had tarnished the claimants’ reputation. 

42.  In the Government’s view, the impugned parts of the articles had 

contained statements of facts, not value judgments. The applicants had 

failed to provide proof of the veracity of such statements. 

43.  The Government further asserted that, given that the applicants had 

not submitted evidence to provide the “exact factual basis” for the 

impugned statements, and that these statements had tarnished the claimants’ 

reputation, their actions had not been “in good faith” and thus did not fall 

within the ambit of protection of Article 10 of the Convention. 

44.  The applicants, like the applicant in the case of Perna v. Italy ([GC], 

no. 48898/99, §§ 44-48, ECHR 2003-V), had overstepped the acceptable 

level of criticism aimed at agents of the Chief Military Prosecutor’s Office. 

By virtue of their occupation, like judges, the agents required a much higher 

degree of protection from defamation than other civil servants and 

politicians. 

45.  The Government submitted that the District Court’s judgment of 

7 December 2005 remained unenforced, as no enforcement proceedings had 

been instituted by the claimants. 

46.  Concluding by asserting that the interference had been proportionate 

and based on relevant and sufficient grounds, and that the domestic courts 

had drawn a distinction between statements of facts and value judgments, 

the Government invited the Court to declare the application manifestly 

ill-founded. 

2.  The applicants 

47.  The applicants maintained their complaint, arguing that, in breach of 

Article 10 § 2 of the Convention, the interference with their freedom of 

expression had been neither necessary in a democratic society nor 

proportionate to the aims sought. 

48.  The domestic courts had failed to distinguish between statements of 

facts and value judgments, although it had been clear from the content of the 

impugned articles that the journalist had been reporting the opinions of third 



10 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 

parties, as confirmed by the expert linguist’s report of 11 April 2005. The 

value judgments contained in the impugned articles had had a sufficient 

factual basis. 

49.  The opinions of B.K. reflected in the impugned articles had 

represented his value judgments regarding the actions of V.K., A.E. and 

A.S. acting in their professional capacity, not his assessment of their 

personalities. The expression “abuse of public office” had been employed in 

the impugned articles as a value judgment, as it had referred to what B.K. 

and the relatives of the crew members whom he had represented had sought 

to prove. The object of the publications had been to report the opinions of a 

group of relatives of the crew members to the general public. 

50.  The second applicant had acted in full compliance with the ethics 

and standards of journalism. The domestic courts had failed to balance the 

interests of protecting the claimants’ reputation against the applicants’ rights 

under Article 10 of the Convention. 

51.  To demonstrate that the District Court’s judgment of 7 December 

2005 had been enforced in respect of A.E. and V.K., the applicants enclosed 

copies of the writs of execution in favour of A.E. and V.K., the decision to 

terminate the enforcement proceedings regarding the retraction, and 

documents confirming the bank transfers of the sums paid to the bailiffs’ 

service for A.E. and V.K. 

B.  The Court’s assessment 

1.  Admissibility 

52.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

2.  Merits 

(a)  Existence of an interference 

53.  The Court notes that it is common ground between the parties that 

the District Court’s judgment of 7 December 2005, as upheld by the City 

Court on 16 March 2006 (see paragraphs 22 and 25 above), constituted an 

interference with the applicants’ right to freedom of expression guaranteed 

by Article 10 § 1 of the Convention. The Court is further satisfied that the 

interference in question was “prescribed by law”, notably Article 152 of the 

Civil Code, and “pursued a legitimate aim”, that is “the protection of the 

reputation or rights of others”, within the meaning of Article 10 § 2 of the 

Convention. It therefore remains to be examined whether the interference 

was “necessary in a democratic society”; this requires the Court to ascertain 



 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 11 

whether it was proportionate to the legitimate aim pursued and whether the 

grounds given by the domestic courts were relevant and sufficient (see 

Morice v. France ([GC], no. 29369/10, § 144, ECHR 2015). 

54.  The Court emphasises at the outset that the applicant company, a 

newspaper publisher, and the second applicant, a journalist, were held 

civilly liable for two publications in a newspaper. The interference must 

therefore be seen in the context of the essential role of a free press in 

ensuring the proper functioning of a democratic society (see, among many 

other authorities, Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France [GC], 

nos. 21279/02 and 36448/02, § 62, ECHR 2007-IV). 

(b)  Whether the interference was “necessary in a democratic society” 

(i)  General principles 

(α)  Freedom of expression 

55.  The general principles concerning the necessity of an interference 

with freedom of expression, which have frequently been reaffirmed by the 

Court since the case of Handyside v. the United Kingdom (7 December 

1976, Series A no. 24), were summarised in Stoll v. Switzerland ([GC], 

no. 69698/01, § 101, ECHR 2007-V) and reiterated more recently in Morice 

(cited above, § 124); Pentikäinen v. Finland ([GC], no. 11882/10, § 87, 

ECHR 2015); and Bédat v. Switzerland ([GC], no. 56925/08, § 48, ECHR 

2016): 

“(i) Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of a 

democratic society and one of the basic conditions for its progress and for each 

individual’s self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it is applicable not 

only to ‘information’ or ‘ideas’ that are favourably received or regarded as inoffensive 

or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb. Such are 

the demands of pluralism, tolerance and broadmindedness without which there is no 

‘democratic society’. As set forth in Article 10, this freedom is subject to exceptions, 

which ... must, however, be construed strictly, and the need for any restrictions must 

be established convincingly ... 

(ii) The adjective ‘necessary’, within the meaning of Article 10 § 2, implies the 

existence of a ‘pressing social need’. The Contracting States have a certain margin of 

appreciation in assessing whether such a need exists, but it goes hand in hand with 

European supervision, embracing both the legislation and the decisions applying it, 

even those given by an independent court. The Court is therefore empowered to give 

the final ruling on whether a ‘restriction’ is reconcilable with freedom of expression 

as protected by Article 10. 

(iii) The Court’s task, in exercising its supervisory jurisdiction, is not to take the 

place of the competent national authorities but rather to review under Article 10 the 

decisions they delivered pursuant to their power of appreciation. This does not mean 

that the supervision is limited to ascertaining whether the respondent State exercised 

its discretion reasonably, carefully and in good faith; what the Court has to do is to 

look at the interference complained of in the light of the case as a whole and 

determine whether it was ‘proportionate to the legitimate aim pursued’ and whether 



12 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 

the reasons adduced by the national authorities to justify it are ‘relevant and 

sufficient’... In doing so, the Court has to satisfy itself that the national authorities 

applied standards which were in conformity with the principles embodied in 

Article 10 and, moreover, that they relied on an acceptable assessment of the relevant 

facts ...” 

(β)  Media and journalistic freedom of expression 

56.  The Court has consistently emphasised the essential function the 

media fulfil in a democratic society. Although they must not overstep 

certain bounds, their duty is nevertheless to impart – in a manner consistent 

with their obligations and responsibilities – information and ideas on all 

matters of public interest. Not only do the media have the task of imparting 

such information and ideas, the public also have a right to receive them (see, 

with further references, Pentikäinen, cited above, § 88). The limits of 

permissible criticism are narrower in relation to a private citizen than in 

relation to politicians or governments (see, with further references, Delfi AS 

v. Estonia [GC], no. 64569/09, § 132, ECHR 2015). 

57.  The safeguard afforded to journalists by Article 10 of the 

Convention in relation to reporting on issues of general interest is subject to 

the proviso that they act in good faith and on an accurate factual basis and 

provide “reliable and precise” information in accordance with the ethics of 

journalism. Furthermore, Article 10 protects not only the substance of the 

ideas and information expressed, but also the form in which they are 

conveyed. Consequently, it is not for this Court, or for the national courts 

for that matter, to substitute their own views for those of the press as to 

what reporting technique should be adopted by journalists. Journalistic 

freedom also covers possible recourse to a degree of exaggeration, or even 

provocation (see, with further references, Bédat, cited above, § 58). 

(ii)  Application of the above principles to the present case 

58.  The Court considers the following elements relevant to the 

examination of the particular circumstances of the present case: the position 

of the applicants, the position of the people against whom the criticism was 

directed, the subject matter of the publications and the words used in the 

publications, the domestic courts’ interpretation of the contested statements, 

and the penalty imposed on the applicants (see Krasulya v. Russia, 

no. 12365/03, § 35, 22 February 2007, and OOO Ivpress and Others 

v. Russia, nos. 33501/04 and 3 others, § 69, 22 January 2013). 

59.  The Court has already observed that the applicants in the present 

case are a newspaper and a journalist (see paragraph 54 above). It will now 

proceed to analyse the remaining elements. 



 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 13 

(α)  Position of the claimants 

60.  The Court observes that three of the four claimants were 

high-ranking civil servants: the chief forensic expert of the Russian Ministry 

of Defence, the head of the investigative group of the Chief Military 

Prosecutor’s Office, and the Chief Military Prosecutor of Russia. The fourth 

claimant, the Chief Military Prosecutor’s Office of Russia, is a State agency 

(see paragraph 16 above). 

61.  The Court takes note of the Government’s argument that public 

prosecutors, like judges, should be afforded a higher degree of protection 

from defamation (see paragraph 44 above). It is mindful that public 

prosecutors, as part of the judicial machinery in the broader sense of the 

term, should enjoy protection from offensive and abusive verbal attacks and 

unfounded accusations (see Lešník v. Slovakia, no. 35640/97, §§ 53-54, 

ECHR 2003-IV, and Grebneva and Alisimchik v. Russia, no. 8918/05, § 60, 

22 November 2016). However, this does not give public prosecutors 

immunity from any media criticism of their actions performed in the official 

capacity. To suggest otherwise would undermine the vital public watchdog 

role of the press (see Observer and Guardian v. the United Kingdom, 

26 November 1991, § 59, Series A no. 216). Considering that the impugned 

statements concerning the three claimants employed by or affiliated with the 

Chief Military Prosecutor’s Office were not insulting (see, by contrast, 

Lešník, cited above, §§ 15 and 18) or attacking their personality (see, by 

contrast, Perna, cited above, § 13), the Court is satisfied that, as civil 

servants, they were subject to wider limits of acceptable criticism than 

private individuals (see Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 47, ECHR 

2001-III; Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 80, 

ECHR 2004-XI; and Dyundin v. Russia, no. 37406/03, § 26, 14 October 

2008).  

62.  Regarding the position of the Chief Military Prosecutor’s Office as a 

claimant, the Court observes that it is a State authority tasked, among other 

things, with ensuring respect for the Constitution and compliance with the 

domestic laws. The Court has previously acknowledged in the case 

concerning defamation claims brought by a courts’ management department 

that there may be sound policy reasons to decide that public bodies should 

not have standing to sue in defamation in their own capacity (see 

Romanenko v. Russia, no. 19457/02, § 39, 19 October 2006) and found that 

State bodies acting in an official capacity were subject to wider limits of 

acceptable criticism than private individuals (ibid., § 47). Similarly, the 

Court considers that, while the Chief Military Prosecutor’s Office, a public 

authority forming part of the judicial machinery in a broad sense, must 

enjoy public confidence if it is to be successful in carrying out its duties 

(see, mutatis mutandis, Morice, cited above, § 128), as an institution of a 

State it should display tolerance to criticism, particularly that emanating 

from the press.  



14 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 

63.  The Court concludes that, by virtue of their respective positions, all 

four claimants should have been more tolerant to criticism than private 

individuals. 

(β)  Subject matter of the impugned articles and words used in them 

64.  Turning to the subject matter of the impugned articles, the Court 

reiterates that the public have a legitimate interest in the provision and 

availability of information about criminal proceedings (see July and SARL 

Libération v. France, no. 20893/03, § 66, ECHR 2008 (extracts), and 

Morice, cited above, § 152). The scale of the Kursk catastrophe indisputably 

makes it a matter of general public interest for Russian society as a whole. 

Consequently, the Court is satisfied that, through the impugned articles, the 

applicants contributed to a debate of public interest. 

65.  The Court further observes that the impugned articles were not 

strongly worded, could not be considered offensive, and did not constitute a 

gratuitous personal attack on the claimants. The Court is disinclined to agree 

with the District Court’s insufficient reasoning that the use of the words 

“abuse of public office” in itself tarnished the claimants’ honour, dignity 

and business reputation (see paragraph 23 above). To rule otherwise, in 

essence equating any allegation of wrongdoing on the part of the 

prosecutorial authorities with an insulting personal attack, would stifle 

media debate about matters of serious public concern and shield 

prosecutors’ decisions from public scrutiny. 

(γ)  Domestic courts’ interpretation of the impugned statements 

66.  Before assessing the domestic courts’ interpretation of the impugned 

statements, the Court, taking into account its findings in paragraphs 59-64 

above regarding the applicants’ and claimants’ respective positions, as well 

as the subject matter of the articles, considers that the margin of 

appreciation afforded to the domestic authorities in establishing the 

“necessity” of the interference with the applicants’ freedom of expression 

was a narrow one (see Animal Defenders International v. the United 

Kingdom [GC], no. 48876/08, §§ 102-04, ECHR 2013 (extracts), and 

Grebneva and Alisimchik, cited above, § 61). 

67.  The Court points out that, when interpreting the impugned 

statements, the District and City Courts relied heavily on the need to protect 

the claimants’ reputation, arguing that “freedom of thought and expression 

... should not serve as an instrument to violate the honour and dignity of 

others” (see paragraph 23 above). In this respect, the Court notes that it has 

developed extensive case-law in the area of balancing the right to freedom 

of expression against the right to respect for private life under Article 8 of 

the Convention (for a summary of the relevant principles, see Couderc and 

Hachette Filipacchi Associés v. France [GC], no. 40454/07, §§ 83-93, 

ECHR 2015 (extracts)). 



 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 15 

68.  The Court emphasises that, in order for Article 8 of the Convention 

to come into play, an attack on a person’s reputation must attain a certain 

level of seriousness, and its manner must cause prejudice to personal 

enjoyment of the right to respect for private life (see A. v. Norway, 

no. 28070/06, § 64, 9 April 2009). In the circumstances of the present case, 

the Court has doubts as to whether the impugned articles could be 

considered an attack reaching the requisite threshold of seriousness and 

capable of causing prejudice to the enjoyment of Article 8 rights by the 

three civil servants and the Chief Military Prosecutor’s Office. It considers 

it appropriate, however, to leave this issue aside, since the primary task 

incumbent on the Court in the present case is to ascertain whether the 

domestic authorities struck a fair balance when protecting two values 

guaranteed by the Convention which may come into conflict with each other 

in certain cases, namely freedom of expression protected by Article 10 on 

the one hand, and the right to respect for private life enshrined in Article 8 

on the other (see, among many other authorities, Delfi AS, cited above, 

§ 138). 

69. The Court is not satisfied that the District and City Courts performed 

a balancing exercise between the need to protect the claimants’ reputation 

and the Convention standard, which requires very strong reasons to justify 

restrictions on debates on questions of public interest (see Reznik v. Russia, 

no. 4977/05, § 43, 4 April 2013). The District Court’s reasoning, endorsed 

by the City Court, appears to be based on the tacit assumption that interests 

relating to the protection of “the honour and dignity of others” prevail over 

freedom of expression in all circumstances. Finding for the claimants, the 

domestic courts made no allowances for the essential function which the 

media fulfil in a democratic society. 

70.  The Court further observes that the domestic courts rejected the 

applicants’ argument that the impugned statements were value judgments 

not susceptible of proof. While mindful of the need to make a careful 

distinction between statements of facts and value judgments (see Cumpǎnǎ 

and Mazǎre v. Romania [GC], no. 33348/96, § 98, ECHR 2004-XI), the 

Court considers that the thrust of the present case is not the distinction 

between statements of facts and value judgments as such, but the fact that 

the applicants were found liable for having reported the opinions of third 

parties, namely R.K. and B.K. 

71.  In this connection, the Court reiterates that “punishment of a 

journalist for assisting in the dissemination of statements made by another 

person ... would seriously hamper the contribution of the press to discussion 

of matters of public interest and should not be envisaged unless there are 

particularly strong reasons for doing so” (see Jersild v. Denmark, 

23 September 1994, § 35, Series A no. 298, and Thoma, cited above, § 62). 

A general requirement for journalists systematically and formally to 

distance themselves from the content of a quotation that might insult or 



16 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 

provoke others or damage their reputation is not reconcilable with the 

press’s role of providing information on current events, opinions and ideas 

(see Thoma, cited above, § 64). In the Court’s view, the District Court did 

not provide any particularly strong reasons when finding the applicants 

liable for defamation for disseminating B.K.’s opinions. It rejected the 

applicants’ argument that the impugned statements had emanated from 

B.K., merely because the phrases employed in B.K.’s book and in the 

articles were not identical. The District Court considered it completely 

irrelevant whether the journalist had expressed her own views or those of a 

third party “where damage [had] been unlawfully inflicted on ... the honour, 

dignity and business reputation of an individual” (see paragraph 23 above). 

The City Court endorsed this one-sided approach by upholding the 

judgment on appeal (see paragraph 25 above). 

72.  Taking note of the Government’s submissions that the applicants did 

not act “in good faith” (see paragraph 43 above), the Court disagrees with 

this argument for the following reason. The impugned articles made it clear 

to readers that the second applicant was reporting the opinions of R.K. and 

B.K. about acts which, in B.K.’s view, constituted an abuse of public office. 

These opinions had been expressed in B.K.’s and R.K.’s complaints brought 

at national level and before the Court, as well as in B.K.’s book. In the 

Court’s view, in such circumstances, it cannot be said that the applicants 

failed to provide at least some factual basis for the impugned statements 

(see, by contrast, Novaya Gazeta and Borodyanskiy v. Russia, no. 14087/08, 

§ 43, 28 March 2013). The Court is thus satisfied that the applicants acted in 

good faith in accordance with the ethics of journalism and, as regards the 

second applicant, with the diligence expected of a responsible journalist 

reporting on a matter of public interest (see Erla Hlynsdόttir v. Iceland, 

no. 43380/10, § 72, 10 July 2012, and Björk Eiðsdóttir v. Iceland, 

no. 46443/09, § 81, 10 July 2012). 

73.  The domestic courts’ failure to balance the claimants’ right to 

reputation against freedom of the press by providing “particularly strong 

reasons” for an interference that seriously hampered a contribution by the 

press to a discussion of matters of public interest (see Couderc and 

Hachette Filipacchi Associés, cited above, § 142) leads the Court to 

conclude that in their examination of the defamation claims against the 

applicants they applied standards which were not in conformity with the 

principles embodied in Article 10 of the Convention. In such circumstances, 

the Court does not deem it necessary to assess whether the impugned 

statements amounted to statements of fact or value judgments. 

(δ)  Penalty imposed on the applicants 

74.  Lastly, the Court notes that the penalty imposed on the applicants 

was relatively lenient: an order to publish a retraction and a pecuniary award 

(see paragraph 22 above). Nevertheless, the Court does not consider it 



 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 17 

decisive that the proceedings were civil rather than criminal in nature and 

that the final award was relatively modest. What is important in the instant 

case is that the standards, according to which the national authorities 

examined the defamation claims against the applicants, were not in 

conformity with the principles embodied in Article 10 (see OOO Ivpress 

and Others, cited above, § 79). 

(ε)  Conclusion 

75.  In view of the above considerations, faced with the domestic courts’ 

failure to give relevant and sufficient reasons to justify the interference in 

question, the Court finds that the domestic courts cannot be said to have 

“applied standards which were in conformity with the principles embodied 

in Article 10 of the Convention” or to have “based themselves on an 

acceptable assessment of the relevant facts” (see Terentyev v. Russia, 

no. 25147/09, § 24, 26 January 2017; Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. 

v. Slovakia (no. 2), no. 21666/09, § 54, 7 January 2014; Cumhuriyet Vakfı 

and Others v. Turkey, no. 28255/07, §§ 67-69, 8 October 2013; and OOO 

Ivpress and Others, cited above, § 71). The Court thus concludes that the 

interference with the applicants’ right to freedom of expression was not 

“necessary in a democratic society”. 

76.  Accordingly, there has been a violation of Article 10 of the 

Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

77.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Damage 

78.  The applicant company claimed 107,185 Russian roubles (RUB) 

(approximately 2,388 euros (EUR)) in respect of pecuniary damage. The 

amount claimed represented the sums paid by the applicant company on its 

own behalf and on behalf of the second applicant in the course of the 

enforcement of the judgment of 7 December 2005 which were to be paid to 

V.K. (RUB 50,085 – approximately EUR 1,116) and A.E. (RUB 50,085 – 

approximately EUR 1,116, and RUB 7,015 – approximately EUR 156). 

79.  The applicant company also claimed EUR 1,000 in respect of 

non-pecuniary damage. 

80.  The second applicant claimed RUB 7,490 (approximately EUR 170), 

the sum that she had paid in the course of the enforcement proceedings in 



18 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 

V.K.’s favour, in respect of pecuniary damage, and EUR 2,000 in respect of 

non-pecuniary damage. 

81.  The Government submitted that no reimbursement of the judicial 

awards paid by the applicants should be awarded under the head of 

pecuniary damage, because the amounts paid had “represented fair 

compensation for non-pecuniary damage caused to the claimants by the 

applicants”. 

82.  As regards the applicants’ claims in respect of non-pecuniary 

damage, the Government suggested that they were ill-founded, because 

there had been no violation of Article 10 of the Convention. They further 

suggested that, should the Court find a violation of the applicants’ rights, 

that in itself would amount to sufficient just satisfaction. The Government 

lastly asserted that they considered the second applicant’s claims in respect 

of non-pecuniary damage excessive. 

83.  The Court observes that, in the present case, it has found a violation 

of the applicants’ rights guaranteed by Article 10 of the Convention. It 

considers that there is a clear link between the violation found and the 

pecuniary damage caused to the applicants (see paragraph 51 above). 

Accordingly, in respect of pecuniary damage, it awards EUR 2,388 to the 

applicant company and EUR 170 to the second applicant, plus any tax that 

may be chargeable on these amounts. 

84.  Furthermore, making its assessment on an equitable basis, in respect 

of non-pecuniary damage, the Court considers it appropriate to award 

EUR 1,000 to the applicant company and EUR 2,000 to the second 

applicant. 

B.  Costs and expenses 

85.  The applicant company claimed RUB 1,000 (approximately 

EUR 22) for costs and expenses incurred before the domestic courts in 

respect of court fees relating to the appeal. 

86.  The Government stated that the costs claimed were not relevant to 

the Court’s examination of the application. 

87.  In accordance with the Court’s case-law, an applicant is entitled to 

the reimbursement of costs and expenses in so far as it has been shown that 

these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as to 

quantum. In the present case, having regard to the documents in its 

possession and the above criteria, the Court considers it reasonable to award 

the applicant company the sum of EUR 22 for costs and expenses incurred 

in the domestic proceedings. 



 NOVAYA GAZETA AND MILASHINA v. RUSSIA JUDGMENT 19 

C.  Default interest 

88.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 

should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 

to which should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1.  Declares the application admissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

 

3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicants, within three 

months from the date on which the judgment becomes final in 

accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following 

amounts, to be converted into the currency of the respondent State at the 

rate applicable at the date of settlement: 

(i)  EUR 2,388 (two thousand three hundred and eighty-eight euros) 

to the applicant company and EUR 170 (one hundred and seventy 

euros) to the second applicant, plus any tax that may be chargeable, 

in respect of pecuniary damage; 

(ii)  EUR 1,000 (one thousand euros) to the applicant company and 

EUR 2,000 (two thousand euros) to the second applicant, plus any 

tax that may be chargeable, in respect of non-pecuniary damage; 

(iii)  EUR 22 (twenty-two euros), plus any tax that may be 

chargeable to the applicant company, in respect of costs and 

expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points. 

Done in English, and notified in writing on 3 October 2017, pursuant to 

Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Stephen Phillips Branko Lubarda 

 Registrar President 


